Laman

Sabtu, 30 Mei 2015

Kesetiaan

kesetiaan itu hanya milik Tuhan
kita terlalu sering melupakan-Nya
sementara Dia tidak sedetikpun melupakan kita

Tanjungpinang, 5 Mei 2015

Lagu Kehilangan

selain pulang, apa yang diharap dari sebuah kepergian
mungkin sepucuk surat, sehelai sapu tangan
atau sekadar lambaian
sebelum pulang, katakan pada sebuah kepergian
tentang rasa yang sumbang
menyanyikan lagu kehilangan

Tanjungpinang, 7 Mei 2015

Jalan Terpanjang

selembar sajadah
adalah jalan terpanjang
yang merentang sampai ke sorga
berdirilah di atasnya....

Tanjungpinang, 6 Mei 2015

Hati Mendua

doa yang kau langitkan semalam telah kembali
serupa astronot yang kembali dari angkasa luar
ia mengabarkan tentang ayat-ayat yang hanya terkatung-katung di langit
asyik memandang bulan
mereka lena pada cahayanya
hati mendua, seperti rapalan yang dititipkan di pundaknya

Tanjungpinang, 7 Mei 2015

Menuju Rumah Nya

tuan, jalan kita memang berbeda
mungkin ada yang di pendakian
penurunan, kelok berliku, atau persimpangan
tapi kita akan beriringan
ketika panggilan itu datang
menuju rumah Nya

Tanjungpinang, 8 Mei 2015

Dinihari

hari mendini
pagi tak menepi
mungkin ia masih bermimpi

Tanjungpinang, 9 Mei 2015

Sereguk Pagi

sereguk pagi di kopimu
tetap saja dingin, serupa embun
yang enggan melepas kabut
kau dan malam seakan berjanji
untuk mengikat mimpi
bangunlah.....

Tanjungpinang, 10 Mei 2015

Serahkan pada Tuhan


walau hidup tak berketentuan
tak bisa suka-suka tuan
serahkan sajalah kepada Tuhan

Tanjungpinang, 11 Mei 2015

Alamat Tuhan

bukan kepulangan itu benar yang merisaukan
tapi dimanakah alamat Tuhan?

Tanjungpinang, 13 Mei 2015

Salah Sambung

Halo, tuan Tuhan ya?
"Maaf Anda salah sambung" klik
????????

Tanjungpinang, 15 Mei 2015

Mulut Tuan

kami menyebutnya, "tuan besar"
tapi sebesar-besarnya tuan, lebih besar lagi mulut tuan
sampai ia menelan kepala tuan


Tanjungpinang, 16 Mei 2015

Bila Petangmu Sampai

dan bila petangmu sampai, berkemaslah
sebentar lagi rembang cahaya di matamu akan memudar
larutkan wajahmu di senja Nya
karena mungkin engkau tak akan melihat bulan
ataupun bertemu malam

Tanjungpinang, 17 Mei 2015

Jumat, 28 November 2014

Secangkir Kopi

secangkir kopi di bibirmu
menyeduh namaku; pahitnya kehidupan

Tanjungpinang, 29 November 2014

Kamis, 27 November 2014

Kelak Aku

kelak, aku tinggal cerita
dalam lembaran-lembaran usang
yang tak terbaca...

kelak, aku tinggalkan cerita
tentang segumpal rasa
yang tak terkata...

Tanjungpinang, 12 November 2014

Serintik Rindu

serintik hujan
melinangkan rindu
di mataku

Tanjungpinang, 22 November 2014

Malam

karena engkaulah malam :
tempat aku melelapkan sepi,
dari segala nyeri

Tanjungpinang, 23 November 2014

Surat untuk Guruku

selembar surat
untuk guruku: Al Fatihah....
wasalam

Tanjungpinang, 24 November 2014

Gadis Kecilku

kamukah itu, anakku?
gadis kecil yang menari di antara kabut pagi;
tempat aku memautkan hati

Happy Birthday My Daughter
Balqis Miftahurrahmi
26 November 2001-26 November 2014

Penantian

hujan yang datang menyapa,
menempiaskan sebuah nama di sela rintiknya
bergegas aku memayungi dan membacanya; penantian

Tanjungpinang, 25 November 2014

Perindu

jaraklah yang membuat kita jadi perindu
dan di hamparan waktu ;
kita mengukur kesetiaan

Tanjungpinang, 27 November 2014

Kamis, 20 November 2014

Tentangku

akulah sebait puisi
yang tak pernah engkau mengerti
bacalah!!!

Pamulang, 12 Oktober 2014

Perempuanku

engkau seperti puisi
sulit untuk dimengerti
tapi indah jika dihayati


Pamulang, 10 Oktober 2014

Ziarah

di kubur ini sepi begitu rimbun
sebab ziarah hanya setahun sekali
sekadar menyiang-nyiang doa
sambil berbasa-basi dengan kematian

Jakarta 10 Oktober 2014

Tahun Baru

walau tahun bertukar
dan musim berganti
aku masih di sini...

Selamat Tahun Baru 1436 Hijiriah

Padamu Negeri

padamu negeri
kami hanya berpuisi
bukan bernyanyi
apalagi berjanji
padamu negeri
kami hanya bisa bermimpi
tak sanggup berlari
apalagi menari
padamu negeri
jiwa kami telah mati

Tanjungpinang, 28 Oktober 2014

Dikubur Sepi

apalagi yang lebih sepi daripada mati
sedang di kubur ini rindu bertampi-tampi

Tanjungpinang, 6 November 2014

Ujung Rindu

andai kutahu ujung rindu
tak kukubur kenangan di nisanmu
biarlah membatu di hatiku saja

Tanjungpinang, 12 November 2014

Membunuh Rindu

andai dapat membunuh rindu
akan kukubur ia di hatimu
dan kuziarahi sepanjang waktu

Tanjungpinang, 11 November 2014

Puisi Rindu

sungguh aku ingin
rindu ini abadi
dalam sebait puisi
walau aku tiada lagi

Tanjungpinang, 10 November 2014

Kamis, 21 Agustus 2014

Joged Dangkong

Sebuah Skenario
oleh : Ary Sastra


01 - EXT - Rumah Pelantar - Sore Hari
Cast : Orang-Orang

Gambaran suasana rumah panggung di pelantar. orang-orang berjalan, ibu-ibu asyik mencuci dan menjemur pakaian, anak-anak berlarian, ada di antaranya yang terjun ke laut.

Cut To

02 - INT - Kamar Tidur - Sore Hari
Cast : Ramli, dan Mak Piah

Ramli sedang asyik latihan berjoged di depan kaca sambil  bernyanyi-nyanyi kecil

Ramli               : Tanjung Katung airnya biru.
  Di sane budak mencuci muke.
  Tanjung Katung airnya biru.                                       
  Di sane budak mencuci muke.
  Sedang sekampong hatiku rindu.
  Apelah lagi jauh di mate.
  Sedang  sekampong hatiku rindu.
  Apelah lagi jauh di mate.

Tiba-tiba terdengar teriakan Mak Piah dari luar kamar

Mak Piah         : Ramli!! Engkau nak runtuhkan rumah kite ni?  Asyek aje engkau bergoyang dari    
  pagi sampai petang.

Ramli yang sedang asyik bergoyang, tertegun sejenak. Ia menggerutu dan segera membalas teriakan Mak Piah

Ramli               : Adoh Mak nih, tak tau saye sedang latihan. Ye..ye Mak. Sekejap lagi Ramli
  selesai. Ramli sedang latihan joged dangkong ni Mak

Mak Piah tiba-tiba muncul di kamar. Ia melongokkan kepalanya dari balik pintu

Mak Piah         : Eh Ramli, engkau ni tau tak rumah kite ni di pelantar, dari kayu. Kalau engkau    
              hoyak terus, bisa roboh rumah kite ni ke laut.

Ramli               : Ye Mak Ramli tau. Tapi Ramli kan cume sekejab je Mak. Cume latihan aje
  Mak...

Mak Piah         : Latihan kepale hotak engkau. Joged dangkonglah, lenggok anak darelah, tari
serampanganlah. Mak  tak mau tau. Kalau nak latihan jangan di rumah ni. Pergi jauh-jauh kat luar sane...

Ramli               : Aduh Mak..Please. Please deh Mak. Ramli tak ade waktu lagi. Besok malam
  Ramli harus tampil Mak.

Mak Piah         : Ah..tak ade, tak ade. Tak ade tampil tampil. Percume engkau ikot-ikot joged    
  dangkong tuh. Tak ade gune. Lagi pula untuk ape engkau Mak sekolahkan   
  tinggi-tinggi ha..? Kalau hanye untuk ikut ikut joged dangkong je. Hei Ramli, 
  lebih baik engkau pergi bantu bapak engkau kat laut sane, cari ikan.
 
Ramli               : Mak..joged dangkong tu kan budaye kite Mak, budaye Melayu, siape lagi yang
  akan melestarikannya kalau bukan kite-kite nih.     

Mak Piah         : Hah jangan banyak cakaplah engkau. Mak pula yang  hendak engkau ajar.
  Cepatlah engkau berambus dari rumah ni.

Ramli               : Ye..ye Mak.... (sambil keluar dari kamarnya)

Cut To

03 - EXT - Pelantar Kayu - Sore Hari
Cast : Ramli

Ramli baru saja keluar dari rumahnya sambil mengaruk garuk kepala. Tak lama kemudian ia berjalan sambil berjoged tanpa mempedulikan lingkungan sekitarnya.

Cut To

04 - INT - Kedai Kopi - Sore Hari
Cast : Wan Karim, Leman, Sapar, Mahmud

Sejumlah orang sedang berbincang bincang sambil minum kopi. Tiba-tiba obrolan mereka terhenti saat melihat Ramli asyik berjoged sambil berjalan di pelantar. Serentak mereka tertawa terbahak bahak.

Wan Karim      : Woi lihat tuh, kelaku si Ramli. Macam dah gile aje die belajar joged dangkong
   tuh...

Leman             : Iye ye.. mungkin budak tuh kesampok kat laut sane.

Sapar               : Ah tak mungkin kesampoklah. Mungkin budak tuh   sedang latihan. Awak ni ade
  ade aje

Mahmud          : Ye..latihan sih latihan. Tapi kelakunye macam dah gile aje.ha..ha..

Sapar               : Mike tuh macam tak tau aje. Orang kalau dah hobi tak kenal waktu tau. Apalagi
joged dangkong tuh  memang mengasyikkan. Biar jelah budak tu  latihan, jangan   
diganggu.

Cut To

05 - EXT - Depan Kedai Kopi - Sore hari
Cast : Ramli

Ramli sedang asyik berjalan sambil berjoged. Orang-orang yang berpapasan dengannya hanya geleng-geleng kepala melihat tingkah laku Ramli. Ramli melintasi sebuah kedai kopi.

Cut To

06 - INT - Kedai Kopi - Pagi Hari
Cast : Ramli, Wan Karim, Leman, Sapar, Mahmud

Orang-orang yang duduk di kedai kopi segera bersorak memanggil Ramli. Ramli masuk ke kedai kopi dan menghampiri mereka. Merekapun bersalaman

Mahmud          : Woi Ramli, awak nak ke mane? Ngopi dululah..

Wan Karim      : Awak ni macam sibuk sangat mengurus joged dangkong tuh. ha..ha...

Ramli               : Ah tak juge. Saye cume agak pening memikirkan langgam joged yang nak
  ditampilkan besok.

Mahmud          : Tak usah dipikir sangatlah kawan. Setahu saye langgam joged dangkong tuh dari
  dulu sampai zaman sekarang ini itu itu aje...tak ade yang berubah

Sapar               : Lagi pule penari joged dangkong tu kan cume perempuan Ramli. Kenape pule
  awak ikut ikutan?

Ramli               : Itu dulu kawan. Sekarang zaman dah berubah.  Penari joged dangkong bisa laki
  laki dan perempuan. Joged dangkong  juge sudah  menyesuaikan diri sebagai
  seni pertunjukan yang  moderen.

Wan Karim      : Suke awaklah. Entah buaya entah katak. Entah iye entah tidak cakap awak tuh.

Ramli               : Makenye, mike-mike ni jangan duduk kat kedai kopi saje, jadi tak tau
perkembangan zaman. Sudahlah, saye nak pergi latihan ke rumah Mak  Joyah dulu ye. Mau latihan joged dangkong.

Leman             : He eh..awak belum pesan kopi. Minum kopi dululah..kopi..kopi...

Ramli               : Tak ape. Lain kali je. Saye tergesa - gesa nih, dah  ditunggu budak budak
  sanggar. Assalammualaikum.


Cut To

07 - INT - Kedai Kopi - Sore Hari
Cast : Wan Karim, Leman, Sapar, Mahmud

Keempat orang itu membicarakan Ramli. Masing-masing mengeluarkan pendapatnya tentang Ramli dan joged dangkong

Leman             : Ramli..Ramli. Macam-macem je kelaku budak tuh.

Mahmud          : Ye tapi ade baiknye juge die macam tuh...

Sapar               : Baik macam mane Mahmud. Saye pikir tak ade gunenye joged dangkong tuh...

Karim              : Ye..buang-buang waktu je. Lagian si Ramli tu kan sarjana? untuk ape die
  sekolah tinggi-tinggi?

Mahmud          : Hei Sapar.. joged dangkong tu sekarang dah hampir punah. Masih untung ade
  Mak Joyah dan Ramli serta teman-temannya yang mau melestarikannya. Soal
  sarjana atau tidak tak ade hubungannya dengan joged dangkong tuh kawan.  
  Lagian di kampong kite nih banyak juge sarjana yang nganggur, nyondong
  udang kat laut sane 

Cut To

08 - EXT - Pelantar - Sore Hari
Cast : Pak Dulah (Bapak Ramli)

Bapak Ramli (Pak Dulah) sedang menambatkan perahunya di sebuah tiang persis di dapur belakang rumahnya. Ia baru saja pulang dari mencari ikan. Setelah berkemas-kemas ia segera menaiki dapur rumahnya.

Cut To

09 - INT - Dapur Rumah - Sore Hari
Cast : Pak Dulah dan Mak Piah

Pak Dulah memasuki dapur rumahnya. Ia segera meminum segelas air dan memanggil istrinya.

Pak Dulah       : Rapiah...oi Rapiah...

Mak Piah memasuki dapur sambil menjawab panggilan suaminya

Mak Piah         : Ye bang, dah balek bang. Banyak dapat ikan bang? (sambil memeriksa bawaan
              suaminya)

Pak Dulah       : Adelah sikit...udang sepululuh kilo. Awak   ambiklah buat masak, sisenye nanti
  suruh si Ramli antar ke toke Aleng.

Mak Piah         : Alah Bang...anak awak tuh mane ade di rumah. Die sibuk nak latihan joged
             dangkong je. Untuk ape ijazah sarjane die tu. Dah berbuih mulut saye nih suruh
 die cari kerja. Tapi tak dihiraukan die

Pak Dulah       : Biar je lah Mak. Selagi itu kegiatan positif biarkan aje...

Mak Piah         : Positif ape bang? joged dangkong tuh positif menurut abang? Anak kite tuh
  sarjana bang... Lagipula sudah banyak orang yang nanya-nanya die, hendak
  dijadikan menantu. Dari segi umur die tuh dah patut berkeluarga bang. Teman-
  temannye dah pade kawin semue..liat tuh si Leman, Karim, dah due anak 
  mereka...emang abang tak nak menimang cucu?

Pak Dulah       : Ya tentulah. Tapi mungkin si Ramli belum bertemu jodohnye. Sabar ajelah
  Piah... Ya udah. Abang nak ke kedai Toke Aleng dulu. Nak jual udang.. (sambil
  berlalu dari dapur)
Cut To

10 - EXT - Beranda Rumah - Sore Hari
Cast : Mak Piah dan  Cik Leha

Mak Piah sedang mengangkat jemurannya. Cik Leha lewat dan menyapa Mak Piah. Mereka berdua terlihat asyik mengobrol

Cik Leha         : Dah kering tuh bajunye. banyak betul cucian awak Rapiah?

Mak Piah         : Ehh...Saleha..taklah cume sikit je. Biaselah cume baju si Ramli yang banyak

Cik Leha         : Makenye Piah..cepatlah awak carikan anak bujang tuh bini. Biar kerjaan awak
  berkurang. Kapan lagi awak nih menimang-nimang cucu...

Mak Piah         : Itulah Leha.. dah sakit kepale hotak saye nih memikirkan anak bujang saye yang
  satu tuh.... Saban hari die sibuk nak latihan joged dangkong je..

Cik Leha         : Eh Piah..anak bujang engkau tuh ikut joged dangkong Mak Joyah ye

Mak Piah         : Ye siape lagi. Emang ade sanggar joged dangkong             yang lain di kampung kite nih
  selain sanggar Mak Joyah tuh...

Cik Leha         : Saye cume mengingatkan awek je. Hati-hati dengan anak bujang awak tuh. Mak
  Joyah tuh sejak ditinggal mati lakinye, kelakunye dah macam-macam

Mak Piah         : Ah yang benar aje Leha. Emang Mak Joyah tu kenapa?

Cik Leha         : Eh awek tak tau ya? Mak Joyah tuh dah main gile dengan pemain biolanye
  sendiri. Laki orang...

Mak Piah         : Ah masak sih?

Cik Leha         : Makenye awak tuh jangan di rumah je. Nah sekarang Mak Joyah tuh dah nikah
dengan pemain biolenye itu. Mungkin Mak Joyah tuh ade ilmu kali ye. Die   
 tinggal serumah dengan madunye...

Mak Piah         : Ah gak mungkin. Mane ade perempuan yang rela dimadu dan tinggal serumah
  lagi

Cik Leha         : Apenye yang gak mungkin Rapiah. Saye lihat sendiri kok. Kalau tak percaye.
  awak tengoklah ke rumah Mak Joyah tuh. Malahan madunye itu ikut-ikutan jadi
  penari joged dangkong Mak Joyah. Ya udah saye permisi dulu ye. Nak antar
  uang arisan ke rumah Cik Zainab dulu. Assalamualaikum...(sambil berlalu)

Cut To

11 - EXT - Halaman Rumah Mak Joyah - Sore Hari
Cast : Mak Joyah, Mak Piah, Ramli, Pemain Sanggar

Mak Joyah sedang asyik latihan joged dangkong dengan anak-anak sanggarnya. Tiba-tiba Mak Piah muncul berteriak-teriak sambil memanggil Ramli pulang

Mak Piah         : Ramli..Ramli..cepat engkau pulang...

Ramli               : Ade ape Mak? Mak kok teriak-teriak macam tuh...

Mak Piah         : Ah..engkau jangan banyak tanya. Cepat pulang!!!

Melihat kedatangan Mak Piah, Mak Joyah segera menghampiri tamunya

Mak Joyah       : Eh Cik Rapiah rupenye. Mari sile masuk ke rumah dulu. Kenape buru-buru
  sangat...

Mak Piah         : Ye saye buru-buru. Saye tak ade waktu. Lain kali aje. Saye nak jemput Ramli...

Mak Joyah       : Oh..nak jemput Ramli. Sile aje Cik Rapiah. Tapi kalau boleh tunggu
  sekejap..kami ni sedang latihan...

Mak Piah         : Eh...Joyah..saye tak ade urusan dengan joged dangkong awak tuh. Saye punya
  hak dengan anak saye...Ramli!! cepat engkau balek pulang...

Mak Joyah       : Oh kalau begitu ye lah. Ramli cepat lah engkau balek pulang dengan Mak
  engkau ni....

Ramli               : Ye mak. Ramli balek dulu ye Mak. Assalamualaikum. (sambil mencium tangan
  Mak Joyah)
Cut To

12 - EXT - Lorong Kampung - Sore Hari
Cast : Mak Piah, Ramli dan orang-orang lewat

Mak Piah dan Ramli sedang berjalan di sebuah lorong kampung. Ramli meronta-ronta melepaskan tangannya diseret oleh Mak Piah. Mereka berhenti sejenak.

Ramli               : Mak lepaskan tangan Ramli. Mak kenape sih, marah-marah macam tuh...

Mak Piah         : He Ramli!! awak dengar cakap Mak ye. Mulai detik ini engkau tak boleh lagi
  latihan joged dangkong same Mak Joyah tuh.

Ramli               : Iye. Tapi kenape Mak?

Mak Piah         : Mak tak suke engkau bergaul dengan perempuan macam tuh. Ape tuh kerje Mak
  Joyah tuh. Merusak rumah tangga orang. Mengambil laki orang...

Ramli               : Mak..Mak Joyah tuh tak seburuk yang mak kire.  Justru Mak Joyah tuh berbuat
  macam tuh untuk membantu keluarge Pak Daud dan istrinye Cik Munah

Mak Piah         : Ah tak perlu Mak Joyah tu engkau bela-bela. Mak dah tau cerite semuanye.   
  Bahkan seluruh orang kampong nih dah tau kelaku Mak Joyah tuh. Cepatlah   
  engkau jalan!!!

Cut To

13 - EXT - Rumah Mak Joyah - Sore Hari
Cast : Mak Joyah, Pak Daud, Cik Munah, dan anak-anak sanggar

Mak Joyah sedang mengakhiri proses latihan joged dangkong dengan anak-anak sanggarnya

Mak Joyah       : Ya udah. Cukup latihan kite. Besok pagi kite siap-siap latihan di gedung daerah,
  untuk  persiapan tampil besok malam

Anak-anak sanggar mulai bubar. Satu persatu menyalami Mak Joyah. Ada di antara mereka yang menanyakan mengenai kostum yang hendak dikenakan pada penampilan besok malam

Anak Sanggar 1          : Besok malam kite tampil pakai kebaya yang lame je Mak?

Mak Joyah                   : Ye. Karena kite belum ade duit untuk menyewa kostum, jadi pakai
   kebaya yang kuning je ye...

Anak Sanggar 2          : Ah Mak. Kebaya yang kuning itu dah sempit same saya Mak...

Anak Sanggar 3          : Lagian kebaye yang kuning tu warnenye dah pudar Mak...

Anak Sanggar 4          : Ganti-ganti dong Mak. Setiap kite tampil kebayenye itu-itu aje...kite kan
  malu Mak..

Mak Joyah                   : Yah..kalian sabarlah. Untuk sementara tak ape kite pakai kebaye yang
  kuning tuh. Lagian orang kan tak melihat kebaye kite. Tapi joged kite.. 
  itu yang penting..

Anak Sanggar 1          : Ye lah Mak. kami balek dulu. Assalamualaikum...

Cut To

13 - EXT - Rumah Mak Joyah - Sore Hari
Cast : Mak Joyah, Pak Daud dan Cik Munah

Setelah anak-anak sanggar pergi, Mak joyah termenung sendirian. Wajahnya kelihatan sedih. Pak Daud menghampiri Mak Joyah

Pak Daud        : Sudahlah Joyah, tak perlu engkau pikirkan sangat kelaku Rapiah tadi

Mak Joyah       : Bang..saye cume risau memikirkan kelangsungan sanggar kite nih. Semangat
  anak-anak semakin hari semakin menurun. Jemputan untuk main pun kian sepi.
  Kite semakin tergilas dengan kesenian moderen. Orang lebih suke nonton organ
  tunggal daripade joged dangkong nih...

Pak Daud        : Joyah..serahkan saje semuenye kepada yang maha kuase. Kalau rejeki tak kan ke
  mane?

Mak Joyah       : Insya Allah Bang. Setiap shalat saye tak pernah lupe berdoa kepade Allah
  SWT...Tapi yang saye risaukan, satu persatu anak-anak sanggar kite ni  pergi.
  Lama kelamaan kite tak ade penari lagi bang...

Cik Munah datang menghampiri dan ikut menimpali pembicaraan Mak Joyah dan Pak Daud

Cik Munah      : Maaf Kak. Mungkin anak-anak sanggar ni pergi karena kehidupan rumah tangga
  kite nih. Sebab saye dengar ibu-ibu di kampong kite nih asyik nak
  membicarakan keluarge kite je..

Mak Joyah       : Eh Munah..hal itu jangan engkau sebut-sebut lagi. Biarkan je orang-orang tuh
  bicare. Yang  jelas kite tidak melanggar agame. saye dan laki engkau menikah
  secara sah. Lagian engkau ikhlas menerima kehadiran saye sebagai madu. Dan
  saye pun ikhlas mengajak awak dan anak-anak untuk hidup serumah. lagipule
  sayekan tak punye anak. Ape salahnye???

Cik Munah      : Tapi kak...

Mak Joyah       : Sudahlah Munah, tak perlu awak risaukan cakap orang-orang tuh. Sudahlah
  awak pergi je belanje ke kedai sekejap buat makan kite nanti malam...

Pak Daud        : Oh ye Joyah..saye nak cari ketam dulu ye..

Mak Joyah       : Ye bang. Hati-hati ye bang...

Pak Daud        : Assalamualaikum...(sambil berlalu)

Cut To

14 - INT - Kamar Mak Joyah - Malam Hari
Cast : Mak Joyah

Mak Joyah sedang asyik melipat kain. Ia termenung. Pikirannya menerawang pada kenangan masa lalu saat Cik Munah meminta ia untuk menjadi madunya.

15 - EXT - Halaman Rumah Mak Joyah - Malam Hari
Cast : Mak Joyah, Cik Munah dan Pak Daud

Saat itu ia baru saja pulang dibonceng Pak Daud dari acara pementasan joged dangkong. Cik Munah ternyata sudah menunggu di depan rumahnya

Mak Joyah       : Eh Munah..ade ape engkau malam begini. Engkau nak menjemput Bang Daud
  ye...

Cik Munah      : Ah tidak Kak. Saye nak cakap sesuatu yang penting dengan Kak Joyah...

Mak Joyah       : Ah penting sangat kayaknye. Ayolah masuk..

Cut To

15 - INT - Ruang Tamu Rumah Mak Joyah - Malam Hari
Cast : Mak Joyah dan Cik Munah

Mak Joyah segera mengajak Cik Munah masuk ke rumahnya. Sedangkan Pak Daud hanya menunggu di luar rumah

Mak Joyah       : Duduklah dulu. Tunggu sekejap ye. Saye ambil minum dulu. Awak mau minum
  ape Munah?

Cik Munah      : Ah tak perlu repot-repot kak. Saye cume sekejap je...

Mak Joyah       : Baiklah kalau gitu. Awak cakaplah, biar saye dengar...

Cik Munah      : Begini kak. Sudah lame terpikir bagi saye. Terutame sejak Bang Daud ikut
  bergabung di sanggar Kak Joyah...

Mak Joyah       : Oh tentang Bang Daud. Kan setiap main selalu saye kasih honornye. Memang
  kerja di sanggar saye nih sering pulang malam. Apalagi kite tampilnye juge
  sering malam-malam... Tapi, ape Bang Daud tak pernah kasih honornye same
  awak?                          
Cik Munah      : Bukan itu kak? soal honor itu saye berterima kasih sekali same Kak Joyah.
  Karena sudah membantu ekonomi rumah tangge kami. Selame ini Bang
  Daud kan tidak kerja Kak. Cume nyari-nyari ketam je..

Mak Joyah       : Atau honornye kurang ye? Memang sih..honornye tak seberape Munah, hanya
  untuk tambah-tambah biaye dapur je... Tapi itu semue tergantung kepada biaya
  jemputan yang kami terima. Kalau jemputannya besar maka besar pula honor
  kami. Tapi kalau jemputannya kecil, maka kecil pula honor yang diterima...
  Maklumlah Munah, sekarang joged dangkong nih dah semakin terpinggirkan.                    Masih untung ade orang yang mau mengundang kite...

Cik Munah      : Kak Joyah..maksud saye bukan membicarekan soal honor tu. Tapi maksud saye
  tuh hendak membicarekan tentang kite...(menghela nafas sejenak). Begini Kak,
  saye mohon maaaf jike permintaan saye nih melukai hati kakak. Kakak                               jangan marah ye...begini Kak, saye ikhlas dimadu same kakak...

Mak Joyah       : Ape? Awak sadar tak cakap macam tuh Munah?

Cik Munah      : Ye Kak. Saye sadar. Saye ikhlas kakak menikah dengan Bang Daud. Saye rela
  demi menghindari gunjingan-gunjingan orang. Lagipula selama ini kakak telah
  membantu ekonomi keluarge kami

Mak Joyah       : Eh Munah...saye tak bise terima rencane gile awak ni..

Cik Munah      : Ini bukan rencane gile kak. Mungkin saje kite lakukan. Dalam agame kite pun
  tak ade larangan bagi seorang laki-laki beristri lebih dari satu... Tolonglah Kak,
  bantu saye..bantu keluarge kami...

Mak Joyah       : Baiklah Munah..beri waktu saye untuk berpikir selama satu minggu. Jike
  permintaan engkau ni saye terima, saya juge mengajukan persyaratan kepada
  engkau..

Cik Munah      : Ape itu syaratnya Kak. Insya Allah selagi mampu akan saye penuhi...

Mak Joyah       : Syaratnye adalah..engkau dan anak-anak engkau harus tinggal serumah dengan
  saye. Bawa anak-anak engkau tinggal di sini. Anak-anak engkau tuh berarti anak
  saye juge...

Cik Munah      : Insya Allah Kak, akan saye penuhi syarat kakak tuh.. Jike kakak sudah menikah
  dengan Bang Daud,  make saye dan anak-anak saye akan tinggal di  sini. Saye
  pamit dulu ye Kak. Assalamualaikum. (Mak Joyah dan Cik Munah berpelukan)


Cut To

16 - INT - Ruang Tamu - Pagi hari
Cast : Pak Daud, Mak Joyah, Cik Munah, dan Tamu-tamu

Suasana pernikahan Mak Joyah dengan Pak Daud

Cut To

17 - INT - Kamar Tidur Mak Joyah - Malam Hari
Cast : Mak Joyah dan Pak Daud

Mak Joyah tersenyum-senyum sendiri mengenang masa lalunya. Lamunan Mak Joyah buyar saat Pak Daud memasuki kamar


Mak Joyah       : Eh Abang. Dah balek nyari ketam. Banyak dapat ketamnye bang...

Pak Daud        : Lumayanlah..ade sekitar tujuh kilo. Abang nak baring-baring dulu sekejap
  ye...(segera berbaring di tempat tidur)

Mak Joyah       : Eh tunggu dulu Bang. Abang salah masuk kamar. Sekarang kan hari Rabu. Jadi
abang tidur same Munah di kamar sebelah. Jangan di sini. Abang salah masuk  
kamar...

Pak Daud        : Oh iye ye. Abang sampai lupe hari. Abang ke sebelah dulu ye... (sambil pergi
  keluar kamar)

Cut To

18 - EXT - Pelabuhan Sri Bintan Pura - Siang
Cast : Nadine, Porter, Ramli, Tukang Ojek, Orang-orang

Nadine, seorang gadis asal Belanda baru tiba di Pelabuhan Sri Bintan. Ia celingak celinguk kebingungan sambil mengamati peta yang ada di tangannya. Seorang tukang ojek berusaha membantu dengan bahasa Inggris seadanya

Ramli              : Excuse me, can I help you?

Nadine                        : No, thank you

Sementara tukang ojek lainnya berusaha menimpali sambil mengolok olok temannya

Tukang Ojek 2            : Woi Ramli, awak cakap apa? mana ngerti die tuh

Tukang Ojek 3            : Ha..ha.. Ramli, awak sekolah di pokok bambu aje dah berani bahasa Inggris,
  tambah bingung si bule tuh

Tukang Ojek 4            : Ramli, Ramli... Engkau cari ajelah penumpang yang lain. Nanti engkau bingung,
  die pun bingung, ha..ha...

Namun Ramli tidak putus asa. Ia kembali mendekati Nadine yang masih asyik mengamati peta di tangannya

Ramli   : Where do you want to go. I can bring you there.  Free, you don't pay. I just help you

Nadine yang sedang mengamati petanya, menoleh ke arah Ramli. Ia tertegun seakan tak percaya dan berusaha meyakinkan

Nadine                        : Are you seriously?

Ramli               : Yes I am seriuslah....you don't believe me. I ni orang baek. Good man..god man..
  you know?

Nadine                        : OK, kalau macam tu? awak tau kuburan kerkof? Awak antar saye ke sane

Ramli dan tukang ojek lainnya terperangah saat mengetahui bule tersebut bisa berbahasa Melayu

Ramli               : Alamak..Awak bise cakap Melayu ye?

Tukang Ojek 2            : Ha..ha..Ramli tertipu engkau. Ternyata die bise cakap Melayu

Tukang Ojek 3            : Hebat, mungkin die ni bukan sembarang bule.  Hati-hati engkau Ramli

Nadine hanya tersenyum kecil sambil menaiki sepeda motor Ramli

Nadine                        : Saye bise cakap Melayu sikit-sikit. Karena leluhur saye orang sini. Sudahlah,
  jadi tak awak  antar saye ke kuburan kerkof tuh

Ramli               : Ya Jadilah. Saye ni budak Melayu asli, pantang mengingkari janji. Sekali layar
  terkembang, pantang berbalik surut. Ok non let's go...

Tukang ojek lainnya hanya tertawa melihat tingkah Ramli. Ramli segera menghidupkan sepeda motornya. Mereka berdua melaju menuju kuburan kerkof yang terletak di Jalan Kamboja Tanjungpinang

Cut To

19 - EXT - Kuburan Kerkof - Siang Hari
Cast : Nadine, Ramli, Penjaga Kuburan

Nadine tiba dengan Ramli berboncengan dengan sepeda motor. Setelah memarkirkan sepeda motor, mereka berdua memasuki areal pekuburan Kerkof.

Ramli               : Nah kite dah sampai. Ini die kuburan Kerkof tu. Ini kuburan orang Belanda
  zaman dahulu

Nadine langsung turun dari sepeda motor dan mengamati plang nama yang terdapat di areal pekuburan Kerkof

Nadine                        : Oh ya, ternyata pekuburan ini masih terjaga dan terawat dengan baik.
  Hm..pemerintah Indonesia ternyata sangat perhatian juga, walaupun ini adalah
  kuburan orang Belanda yang menjajah mereka dahulunya

Ramli               : Ya seperti yang kamu lihat. Yang jelas bangsa kami tidak dendam. Walaupun
  kami pernah dijajah sampai ratusan tahun. Eh..ngomong-ngomong, di  sini
  kuburan siapa?

Nadine                        : Kakek buyut saye. Namanya Sebastian. Kakek buyut saye tuh seorang arsitektur.
  Dulu die menikah dengan orang sini, nenek buyut saye. Namanya Siti
  Maimunah. Nenek Buyut saye ni mempunyai dua orang anak perempuan, yaitu
  Siti Baheram dan Siti Rubiah. Dari Siti Baheram inilah lahir Ibu saye, yaitu Siti
  Payung namenye

Ramli               : Oh..terus?

Nadine                        : Ketika itu di seluruh nusantara sedang terjadi pergolakan perjuangan
  kemerdekaan. Karena khawatir dengan keselamatan keluarganya, kakek buyut
  saye mengungsikan seluruh keluarganya ke Belanda. Rencananye kakek buyut
  saye akan menyusul kemudian. Namun takdir berkate lain, ia sakit dan
  meninggal di tanah Melayu ini. 

Ramli               : Terus kenape nenek buyutmu tak balek lagi ke sini.

Nadine                        : Awak ni banyak tanya. Ingin tau aja. Ya nenek buyutku sempat balek sebentar
  mengurus pemakaman kakek buyutku. Tapi kemudian balek lagi ke Belanda
  karena anak-anaknya sudah bersekolah di Belanda.

Ramli               : Lalu terus?

Nadine                        : Setelah menyelesaikan sekolah, kedua nenekku tadi, yaitu Siti Baheram dan Siti
  Rubiah menikah dengan orang Belanda. Siti Baheram melahirkan seorang anak
  perempuan, Siti Payung, yaitu Ibuku. Ibuku juga menikah dengan orang
  Belanda, ayahku bernama Van Der Scott. Meski kami menetap di Belanda, Ibu
  dan Nenek sehari-hari tetap bercakap dengan bahasa Melayu. Makenye, saye
  mengerti cakap awak tu?

Ramli               : Oh macam tu, Ya saye ngerti. Berarti awak ni, bukan Belande tulen, Belayu,
  alias Belanda Melayu, ha..ha...Mak dare memasak lele. Lele dimasak di atas
  kayu. Awak kire die memang bule. Tapi ternyate gadis Melayu...

Nadine                        : Terima kasih, terima kasih. Awak baek sekali. Saye seperti bertemu dengan
  sanak saudare sendiri.

Ramli               : Eh..non Bule, kite ni memang bersaudare. Cume rambut awak je yang pirang.
  Tapi darah awak tu darah Melayu. Nah sesame Melayu adalah bersaudare.
  Ngomong-ngomong name awak sebenarnye siape?

Ramli dan Nadine berjabat tangan

Nadine                        : Name saye Nadine, awak?

Ramli               : Saye Ramli Sulaiman

Nadine                        : Hmm..nama yang bagus. Baiklah Ramli, karena hari sudah sore, sekarang awak
 antar saye ke hotel. Besok saye nak pergi ke Pulau Basing. Menurut cerita Nenek
saya, kakek Buyut saya tuh sempat membangun sebuah penjara di Pulau itu. 
Ramli, awak tau tak di mana letak pulau Basing tuh?

Ramli               : Ya tau lah...besok saye akan antar awak ke Pulau Basing tuh. Tapi awak harus
              bayar ojek saye. Tidak gratis lagi ye.

Nadine                        : Ok saye akan bayar sewa sewa ojek awak. Don't  worry Ramli, bahkan jasa
              awak pun akan saye bayar...

Ramli               : Deal. Nah sekarang awak nak menginap di hotel mane? mau hotel yang
  berbintang atau hotel kelas melatipun ade di Tanjungpinang nih...

Nadine                        : Hmm..sebenarnye saye dah bosan tidur di hotel. Tak ade yang menarik. Kalau bisa saya mau             menginap di rumah-rumah penduduk. Tapi saye tak ade keluarge di sini...

Ramli               : Gini aje..bagaimane kalau awak tidur di rumah saye aje? Mau tak?

Nadine                        : Rumah kamu? Hm..boleh juga. Jauh gak dari sini? Berapa sewanya per hari?

Ramli               : Tak jauhlah...dan sewanya tak mahal kok. Seikhlas awak membayar berape aje.
  Ayolah kite  ke rumah saye

Cut To

20 - EXT - Pelantar - Sore Hari
Cast : Ramli dan Nadine

Ramli dan Nadine sedang berboncengan dengan sepeda motor menyusuri pelantar kayu

21 - EXT - Pelantar - Sore Hari
Cast : Ramli, Nadine dan Mak Piah

Ramli dan Nadine sampai di rumah. Ramli langsung berteriak-teriak memanggil Mak Piah

Ramli               : Mak..Mak.Ramli bawa tamu nih..Mak..Mak buka pintu Mak..

Mak Piah segera membuka pintu dan keluar dari rumahnya. Ia terheran-heran memandang Nadine.

Ramli               : Mak..Ramli bawa bule. Ini Nadine Mak. Bule dari  Belande. Dia mau menginap
  di rumah kite. Jangan khawatir Mak. Die bayar sewanye...

Mak Piah         : Eh Ramli, engkau boleh bawa bule darimane aje ke rumah kite nih. Asal jangan
  bule dari Belande...

Cut To

22 - INT - Ruang Tamu - Sore Hari
Cast : Ramli dan Mak Piah

Mendengar perkataan Maknya, Ramli merasa malu dengan Nadine. Ia segera menarik tangan Mak Piah ke dalam rumah

Ramli               : Mak jangan cakap macam tuh. Malu saye same bule tuh. Die ngerti cakap
  Melayu Mak... Emangnye kenape dengan bule Belande Mak...

Mak Piah         : Mak tak suke dengan orang Belande tuh. Mereka itu penjajah. Ratusan tahun
  mereka mengisap darah bangse kite. Tak gune kite berbaik-baik dengan bangsa
  macam tu...

Ramli               : Mak..Mak itu kan dulu Mak. Sekarang kan zaman sudah berbeda.. lagipule
  Nadine itu Maknye orang Melayu...bangse kite.. Ya sudahlah, kalau Mak tak
  berkenan tak ape-ape...

Cut To

23 - EXT - Depan Rumah - Sore Hari
Cast : Ramli, Mak Piah, dan Nadine

Ramli segera keluar dari rumahnya. Ia menghampiri Nadine

Ramli               : Nadine maaf ye, kamar di rumah kami dah penuh. Kite cari tempat yang lain je
  ye...

Nadine                        : Oh ya tak apa. Tapi boleh gak saya menumpang shalat ashar dulu. Soalnye saye
  belum shalat nih...

Mak Piah dan Ramli terperangah mendengar permintaan Nadine. Mereka berdua berpandangan dan terdiam sejenak.

Ramli               : Jadi awak muslim ye?

Nadine                        : Insya Allah..sebagai orang Melayu, akidah kami belum berganti, walaupun
  tinggal di negeri Belande sane.

Mak Joyah       : Kalau gitu cepatlah awak shalat. ari dah semakin petang. Nanti habis waktu
  ashar...(Mak Joyah membuka pintu rumahnya lebar-lebar)

Cut To

24 - INT - Ruang Tamu - Sore Hari
Cast : Nadine

Nadine sedang khusuk melaksanakan shalat Ashar. Usai melaksanakan shalat ia menadahkan tangannya sambil berdoa.

Cut To

25 - INT - Ruang Tamu - Sore Hari
Cast : Nadine, Ramli dan Mak Piah

Usai melaksanakan shalat, Nadine berpamitan dengan Mak Piah. Mak Piah hanya tersenyum kecut, malu kepada dirinya sendiri. Sikapnya sudah mulai berubah kepada Nadine

Nadine                        : Mak Nadine pamit dulu ye. Terima kasih atas tumpangan shalatnya...

Mak Piah         : Oh ye..ye..non. Tak ape. Maaf ye, Mak tak tau bahwa non orang Melayu...

Nadine                        : Ye Mak. Nadine juge mohon maaf telah merepotkan Mak. Nadine permisi ye
  Mak. Assalamualaikum (sambil mencium tangan Mak Piah dan menaiki                              motor Ramli)

Mak Piah         : Hati-hati ye. Ramli engkau pelan-pelan bawa motor tu ye. Eh nanti kalau tak
  dapat hotel,  balek aje ke sini. Tidur same Mak aje...

Ramli               : Ah Mak, dah telat Mak...nasi dah jadi bubur...Saye pergi dulu ye Mak.                                           Assalamualaikum....

Cut To

26 - EXT - Depan Rumah Mak Joyah - Sore Hari
Cast : Ramli dan Nadine

Ramli dan Nadine baru saja tiba di rumah Mak Joyah. Mereka berdua mengetuk pintu rumah Mak Joyah.

Ramli               : Assalamualaikum...Mak..Mak..

Terdengar suara dari dalam rumah

Mak Joyah       : Ye  siape tuh...

Ramli               : Ramli Mak...

Mak Joyah       : Oh engkau Ramli, tunggu sekejap ye...

Cut To

27 - INT - Ruang Tamu - Sore Hari
Cast : Mak Joyah, Cik Munah, Ramli dan Nadine

Mak Joyah membuka pintu rumahnya dan mempersilakan tamunya masuk. Ramli dan Nadine langsung mencium tangan Mak Joyah dan Cik Munah. Mak Joyah dan Cik Munah terpana memperhatikan Nadine

Mak Joyah       : Masuklah. Eh Ramli, siape nih. Agaknye bukan                                            
  bangse kite yang engkau bawa nih...

Ramli               : Ini Nadine Mak. Die dari Belande. Tadi sore  habis menziarahi kuburan
  kakeknye,  kat kerkof sane...

Mak Joyah       : Oh Bule Belande rupenye. Jadi maksud engkau nak bawa die ke sini untuk ape?

Ramli               : Jadi begini Mak. Awalnye Nadine ini adalah penumpang ojek saye. Setelah
  bercakap-cakap ternyata Mak Nadine ini adalah orang Melayu. Nah die tidak
  mau menginap di hotel. Die mau menginap di rumah-rumah penduduk katenye.  
  Makenye saye bawe di ke sini. Jangan khawatir Mak sewa kamar die bayar...

Mak Joyah       : Ramli..Ramli. Apa mungkin dia mau tidur di rumah Mak yang jelek ini.
  Lagipula Mak tak bise cakap Belande tuh...


Ramli               : Jangan khawatir Mak, Nadine ini bise cakap Melayu...die ngerti bahase kite
  Mak...Eh Nadine awak ngomonglah...(sambil melirik ke arah Nadine)

Nadine                        : Iye Mak. kalau diizinkan, saye akan menginap di sini barang sehari atau dua hari
  aje..

Mak Joyah       : Kalau saye sangat senang sekali jika non Nadine tinggal di rumah kami. Cume
  kamar kami hanye...

Cik Munah      : Gini aje Kak. Biar Nadine tidur di kamar saye aje. Sementara saye
  dan anak-anak tidur di ruang tamu aje...

Mak Joyah       : Tapi...

Cik Munah      : Tak ape Kak. Kan cume sehari dua hari aje...

Mak Joyah       : Kalau gitu baiklah...Tapi rumah kami seperti ini ye. Harap dimaklumi aje...

Nadine                        : Tak ape Mak. Saye sudah bersyukur sekali diperbolehkan menginap di sini

Cut To

28 - INT - Ruang Tamu - Tengah Malam
Cast : Mak Joyah, Cik Munah dan dua anaknya

Mak Joyah menghampiri Cik Munah yang sedang tidur lelap bersama dua anaknya yang masih kecil-kecil.

Mak Joyah       : Hei Munah..awak bangunlah. Tidurlah di kamar saye. Bawa kedua anakmu
  itu...Kasian mereka. Di sini dingin.

Cik Munah      : Oh ye Kak. Tak ape di sini aje...

Mak Joyah       : Tak usah segan Munah. Kasian anak-anakmu. Cepatlah bawe  mereka masuk ke
  kamar..

Cik Munah      : Tapi nanti Bang Daud tidur kat mane Kak?

Mak Joyah       : Bang Daud untuk sementara tidur di bawah aje. Nanti kite  berdue  dan anak- anak
  di atas tempat tidur...

Cut To

29 - INT - Ruang Tamu - Tengah Malam
Cast : Cik Munah, Mak Joyah, dua orang anak kecil

Mak Joyah dan Cik Munah menggendong anak kecil yang sedang tidur. Masing-masing menggendong anak masuk ke dalam kamar tidur.

Cut To

30 - INT - Kamar Tidur - Tengah Malam
Cast : Mak Joyah, Cik Munah, Dua anak kecil dan Pak Daud

Cik Munah dan Mak Joyah tertidur di atas tempat tidur. Di antara mereka terdapat dua anak kecil yang tidur nyenyak. Sementara itu Pak Daud tidur mendengkur di lantai kamar.

Cut To

31 - EXT - Di atas Perahu - Pagi Hari
Cast : Nadine, Ramli dan Tukang perahu

Nadine dan Ramli sedang menuju Pulau Basing dengan menyewa perahu. Mereka bercakap-cakap selama dalam perjalanan

Nadine                        : Eh Ramli, awak tau tak. Betapa indahnya alam tanah Melayu nih...

Ramli               : Ye saye tau. Tapi untuk ape keindahan itu..toh  selame ini tak bise dimakan.
  yang dibutuhkan oleh masyarakat kite saat ini adalah peningkatan ekonomi. Hal-
  hal yang menghasilkan duit...

Nadine                        : Awak jangan salah..keindahan alam ini bise mendatangkan duit. Cume tinggal
  kepada orang sini mengelolanye sehingga turis-turis tertarik untuk datang ke
  tanah Melayu ini.. Saye kire alam kite nih tak kalah indahnye dengan Bali,
  Hawai atau Pattaya di Thailand.



Ramli               : Sudahlah Nadine jangan cakap yang susah-susahlah. Pecah kepale hotak saye
  nih memikirkan bahase awak tuh. Bagi saye macam mane ojek saye tuh dapat
  penumpang tiap hari..ya sudah...

Nadine                        : Ha..ha.pikiran awak nih memang lugu sangat ye...

Cut To

32 - EXT - Pulau Basing - Pagi Hari
Cast : Ramli dan Nadine

Nadine dan Ramli sudah tiba di Pulau Basing. Nadine sibuk mencatat dan memotret puing-puing bangunan yang masih tersisa di Pulau itu. Ramli hanya memperhatikan dengan heran.

Ramli               : Eh Nadine..untuk ape awak foto dan catat puing-puing tuh...Sebenarnye kerje
  awak apa sih??

Nadine                        : Hm..Puing-puing bangunan ini adalah bukti sejarah. Makanye perlu dicatat dan                                didokumentasikan...

Ramli               : Ye tapi ape gunenye?

Nadine                        : Sangat banyak gunenye. Misalnye untuk penelitian  sejarah. Terus untuk
  pengembangan pulau ini ke depannya. Kenape bangsa Belande sampai
  mendirikan penjare di Pulau ini. Tentunye dari segi keamanan, dan letak pulau
  ini mempunyai nilai-nilai yang strategis bagi pemerintahan saat itu. Nah saye
  sebagai peneliti akan memberikan saran dan masukan kepada pemerintah  
  atau pihak-pihak yang membutuhkan dalam pengembangan pulau ini...

Ramli               : Oh awak peneliti rupenye...

Nadine                        : Ok saye kire cukup. Sekarang awak antar saye ke Pulau Penyengat. Di Belande
  saye selalu mendengar nama pulau itu disebut-sebut orang...

Cut To

33. EXT - Pelantar Pulau Penyengat - Siang Hari
Cast : Ramli, Nadine dan orang-orang lewat

Ramli dan Nadine baru sampai di Pelantar Pulau Penyengat. Mereka beristirahat sejenak sambil minum teh di sudut pelantar

Nadine                        : Ramli, apa yang menarik dari Pulau Penyengat  ini. Tolong awak ceritakan
  sejarah tentang pulau ini...

Ramli               : (Berlagak seperti seorang guide) Ok Ladies and gentlemen. Welcome to
Penyengat Island. Dahulu Pulau yang berhadapan dengan Kuala Sungai Riau           
ini selalu menjadi tempat pemberhentian para  pelaut yang lewat di kawasan ini  terutama untuk mengambil air tawar. Konon suatu ketika para pelaut yang sedang mengambil air tawar tersebut diserang oleh sejenis lebah yang disebut Penyengat. Akibat serangan lebah tersebut, jatuh korban jiwa dari pelaut.

                          Sejak saat itulah pulau ini dinamakan Penyengat Indera Sakti dan selanjutnya
lebih dikenal dengan Pulau Penyengat sampai sekarang. Karena letaknya yang  
cukup strategis bagi pertahanan, Pulau Penyengat dijadikan Pusat
Kubu pertahanan Kerajaan Riau oleh Raja Haji yang Dipertuan Muda                     
Riau IV (termasyhur dengan gelar Raja Haji Syahid Fisabilillah/Marhum Teluk
Ketapang) ketika melawan Belanda pada tahun 1782-1784.

                          Pada tahun 1803 Pulau Penyengat yang telah dibina dari sebuah pusat
  pertahanan menjadi negeri dengan segala fasilitas yang memadai, dijadikan
  mahar dari Baginda Raja Sultan Mahmud  kepada Raja Hamidah atau Engku
  Puteri, anak seorang yang dipertuan Riau yang terkemuka yaitu Raja Haji
  Fisabilillah atau Marhum Teluk Ketapang. Selanjutnya pulau Penyengat menjadi  
  tempat kediaman resmi Para Yang Dipertuan Muda Kerajaan Riau Lingga,
  sementara Sultan (Yang Dipertuan Besar) berkedudukan di Daik-Lingga. Ok  
  Ladies and gentlemen. Any Question?

Nadine                        : (bertepuk tangan mendengar penjelasan Ramli) Hebat..awak cocok sekali
  menjadi guide...Ayo kita lihat situs-situs sejarah di pulau ini...

Cut To

34 - EXT - Masjid Penyengat - Siang Hari
Cast : Ramli dan Nadine

Ramli               : Nah ini adalah Masjid Raya Sultan Riau. Masjid  ini didirikan
  pada tanggal 1 Syawal 1249 H (1832 M) atas prakarsa Yang Dipertuan Muda
  IV,  Raja Abdurrahman (Marhum Kampung Bulang). Pada setiap penjuru masjid
  dibangun menara tempat bilal menyeru adzan.

                          Selain menara terdapat 13 buah kubah yang berbentuk seperti bawang putih.
  Secara keseluruhan terdapat 17 buah menara dan kubah atau dapat diartikan
  sebanyak rakaat shalat fardlu bagi umat Islam selama sehari semalam. Keunikan
  bangunan masjid ini adalah terbuat dari campuran tanah liat, kapur dan juga
  putih telur sebagai penguat untuk dinding/tembok.

                          Konon terdapat kisah bahwa pada masa tersebut persediaan telur melimpah ruah.
  Di dalam masjid terdapat mimbar antik yang terbuat dari jati ukiran Jepara.
  Konon dahulu adalah besi cor yang bersepuhan emas dan kitab suci Al-Qur’an
  yang tertulis tangan. Di dekat mimbar masih teronggok seceper pasir yang
  berasal dari Mekah, yang dibawa oleh Raja Ahmad Engkau Haji Tua.

                          Selain itu, terdapat juga 2 (dua) Rumah Sotoh (tempat musyawarah majelis
  ta’lim antara ulama dan cendekiawan). Diantara ulama yang pernah mengajar di
  sini tercatat Syekh Ahmad Jabrati    dan Syekh Muhammad al-Banjari.
                          Dari masjid inilah lahir tokoh-tokoh agama, penyair dan pengarang. Salah
  satunya adalah Raja Ali Haji, pengubah soneta yang terkenal yaitu Gurindam
  XII.

Nadine                        : Ramli, rasenye tak sie-sie saye membayar awak sebagai guide saye.
  Pengetahuan awak tentang situs-situs di Pulau Penyengat ni cukup           
  lumayan. Awak belajar di mane?

Ramli               : Belajar? Saye tak pernah belajar. cume tau dari cerite orang tua-tua aje. Lagipule
  saye sering bawa tamu ke Pulau nih..jadi otomatis saye mesti tau untuk
  menjelaskan sejarah pulau ini..ok..kite lanjut ke  tempat lainnya..

Cut To

35 - EXT - Situs Sejarah Lainnya - Siang Hari
Cast : Nadine dan Ramli

Nadine dan Ramli melanjutkan kunjungan ke tempat-tempat bersejarah di pulau Penyengat. Di antaranya, Gedung Tengku Bilik, Makam Raja Jaafar, Istana Raja Ali Marhum Kantor, gedung mesiu, Benteng Bukit Kursi, perigi putri, makam Raja Abdul Rahman, dan Makam Engku Putri

Cut To

36 - INT - Makam Engku Putri - Siang Hari
Cast : Nadine dan Ramli

Nadine dan Ramli sedang beristirahat di makam Engku Putri

Nadine                        : Kalau diperhatikan dari cerita engkau tadi, berarti pemilik Pulau Penyengat ini
  adalah Engku Putri Raja Hamidah itu ye..

Ramli               : Yang jelas, pulau ini adalah mahar perkawinannya dengan Sultan Mahmud Syah
  III.

Nadine                        : Enak ye jadi Engku Putri. Mahar perkawinannya aje sebuah pulau. Saye mau
              jadi  Engku Putri...

Ramli               : Eh Nadine Engku putri itu bukan sembarang orang. Ia adalah anak Raja Haji
  yang Dipertuan Muda Riau IV. Beliau sebagai pemegang alat-alat pusaka
  Regalia Kerajaan. Dalam adat istiadat,  Engku Putri merupakan tokoh kunci
  yang melegitimasi pengangkatan seorang sultan.

                          Perkawinannya dengan Sultan Mahmud Syah III merupakan simbol pemersatu
  bagi pihak yang bertikai akibat praktek pecah belah oleh pihak Belanda pada
  masa perang Riau Belanda Tahun 1782-1784.

Nadine                        : Ya sudah. Sekarang awak antar saye pulang ke rumah Mak Joyah. Siang ini saye
  janji nak wawancara dengan orang tua tuh mengenai joged            dangkong.
  Besok pagi awak jemput saye. Kite lanjutkan berkunjung ke tempat-tempat
  wisata lainnya di Tanjungpinang. Ok...

Cut To

37 - Rumah Mak Joyah - Sore Hari
Cast : Mak Joyah, Mak Munah, Pak Daud, Nadine, anak-anak sanggar

Mak Joyah sedang membimbing anak-anak sanggarnya. Mereka latihan joged dangkong. Sementara itu Nadine asyik memotret dan mencatat proses latihan tersebut. Ia kemudian mewawancarai Mak Joyah

Nadine                        : Mak...jadi sejarah joged dangkong nih macam mane Mak?


Mak Joyah       : Dari cerite-cerita yang Mak dengar dari orang tue-tue dulu, joged dangkong ini
  berasal dari kata Dang yang berarti gendang dan Kong yang berarti bunyi gong.
  Tarian ini dulunye dimainkan di lingkungan istane. Tapi sekarang karena
  perkembangan zaman, jangankan di lingkungan      istane, pade acare perkawinan
  atau sunatan massal pun kami tampilkan

Nadine                        : Sudah berape lame Mak membina sanggar joged dangkong nih..

Mak Joyah       : Perkare sanggar joged dangkong nih merupakan warisan dari orangtue saye.
  Setelah mereka meninggal saye yang melanjutkan kehidupan sanggar ini. Suami
  saye yang pertama, almarhum Wak Sidin  juga merupakan penyanyi di sanggar
  ini. Nah suami saye yang kedua ini, Pak Daud tuh adalah  pemain biolanye.
  Karena tak ade penyanyi, terpakselah saya yang nyanyi. Yah..sumbang-sumbang
  dikit saye bantai je. Habis untuk menyewa penyanyi kami tak ade duit. Sekarang
  masalahnye, peminat joged dangkong nih semakin berkurang. Saye khawatir
  lama-kelamaan seni budaye ini akan hilang

Nadine                        : Ade berape anak-anak muda yang bergabung di sanggar Mak sekarang ini?

Mak Joyah       : Dulu banyak, ada sekitar 20 orang. Tapi lama-kelamaan semakin berkurang.
  Alasannya macam-macam. Mungkin mereka gengsi belajar joged   dangkong nih.
  Termasuk si Ramli tukang ojek awak tuh. Tapi kalau si Ramli karena dilarang
  oleh Mak die. Padahal si Ramli itu merupakan         koreografer joged yang Mak
  andalkan. Tapi ya sudahlah...

Nadine                        : Untuk sekali jemputan, berape biaya yang dipatok oleh sanggar ini Mak?

Mak Joyah       : Mak tidak pernah menetapkan tarif. Berape biaye yang diberikan, asal cukup
  untuk ongkos transpor dan honor anak-anak Mak terime je

Nadine                        : Mak boleh saye potret sekejap ye. Kalau bisa Mak lagi latihan bersama anak-
  anak tuh

Mak Joyah segera bergabung dengan anak-anak sanggarnya melanjutkan latihan joged dangkong. Sedang Nadine sibuk mengambil gambar dengan berbagai pose.

Cut To

38 - EXT - Tempat-tempat Wisata - Pagi Hari
Cast : Nadine dan Ramli

Keesokan harinya, Nadine dan Ramli kembali mengunjungi sejumlah tempat-tempat wisata. Kali ini mereka berada di kawasan Senggarang melihat  kuil-kuil yang berusia ratusan tahun, seperti Kelenteng Sun Te kong atau kuil dewa api, kuil Marco atau dewa penguasa laut, kelenteng Tay Tikong atau kuil dewa bumi, dan kelenteng beringin atau kuil Tien Shang Miao

Nadine                        : Kok sampai tumbuh akar pohon beringin macam tu ye?

Ramli               : Makanye kelenteng ini disebut dengan kelenteng beringin. Kelenteng ini
  diperkirakan sudah berumur 200 tahun. Dahulu kelenteng ini  merupakan sebuah
  rumah tempat tinggal Kapitan. Beliau adalah seorang penghulu di Desa
  Senggarang ini. Setelah jabatannya berakhir, rumah ini dijadikan tempat
  beribadah masyarakat Cina yang tinggal di Senggarang.

Cut To

39 - EXT - Kuil Seribu Patung - Siang Hari
Cast : Nadine dan Ramli

Nadine asyik berfoto ria dengan patung-patung yang terdapat di kuil seribu patung

Nadine                        : Ramli coba awak hitung deh. cukup gak jumlah patungnye seribu...

Ramli               : Ya mungkin lebih. Makenya name vihara ini disebut dengan vihara seribu
  patung. Padahal name sebenarnye adalah Vihara Avalokitesvara Graha. Patung-
  patung tersebut dibuat atas dasar inspirasi terhadap kesucian arahat dalam
  Buddhisme.

Nadine                        : Oh ye saye ingin berfoto dengan patung yang itu. Tolong awak ambilkan ye? ini
  buat kenang-kenangan saye di Belande nanti...

Ramli               : Sudahlah Nadine. Sudah sangat banyak awak berfoto same patung-patung tuh.
  Sudah hampir jam tige nih...ayo kite balek... Bukankah awak mesti bersiap-siap
  untuk berangkat besok...

Nadine                        : Oh ye. Nanti kalau pulang kite singgah di jembatan sungai Carang sekejap ye...

Cut To


40 - EXT - Jembatan Sungai Carang - Sore Hari
Cast : Nadine dan Ramli

Nadine dan Ramli sedang duduk berdua di atas motor. Mereka menikmati pemandangan alam di sekitar kawasan itu.

Nadine                        : Ramli, awak tau tak. Entah kenape hati saye terase berat meninggalkan
Tanjungpinang nih. Mungkin karena di sini adalah tempat kelahiran  nenek   
 saye...

Ramli               : Awak nanti balek ke sini lagi tak?

Nadine                        : Insya Allah, akan saye usahakan. Yang jelas saye akan menulis hasil penelitian
  saye dan mempromosikan Tanjungpinang ni di negeri Belande  sane...Saya akan
  selalu menulis surat untuk awak...

Ramli               : Terimakasih Nadine. Saye tak berharap banyak pade awak. Syukur awak masih
  ingat dengan tukang ojek macam saye nih. Tapi kalau awak datang ke sini lagi,
  jangan lupe kabari saye ye. Saye akan carikan pulau, untuk mahar awak..macam
  kisah Engku Putri dengan Pulau Penyengat itu..

Nadine                        : Eh Ramli. Ingat ye..saye akan tagih janji awak tuh. Bile saye balek nanti

Cut To

41 - EXT - Bandara RAH - Pagi Hari
Cast : Nadine, Ramli, Mak Joyah, Pak Daud, Cik Munah, Mak Piah dan Anak-anak sanggar

Ramli, Mak Joyah dan anak-anak sanggar mengantar keberangkatan Nadine di bandara RAH. Mereka bersalaman-salaman sambil berpelukan Sebelum masuk ke ruang tunggu, Nadine berbisik kepada Ramli

Nadine                        : Ramli, jangan lupe janji awak ye. Saya akan tagih nanti...

Ramli               : Insya Allah, saye tak akan lupe dengan janji saye tuh...

Orang-orang melambai mengiringi kepergian Nadine

Cut To

42 - EXT - Rumah Mak Joyah - Siang Hari
Cast : Ramli dan Mak Joyah

Beberapa bulan kemudian sejak kepergian Nadine. Ramli datang tergopoh-gopoh ke rumah Mak Joyah. Ia berteriak-teriak memanggil Mak Joyah

Ramli               : Mak..Mak..sanggar kite diundang ke Belande Mak

Mak Joyah segera keluar dari rumahnya

Mak Joyah       : Oh engkau macam-macam saje. Eh Ramli Belande tu jauh. Tak mungkin kite ke
  sane. Berape ongkosnya ke sane?

Ramli               : Benar Mak. Ini suratnya. Kite disuruh dulu  tampil di Kedutaan Besar Belande di
  Jakarta. Sekaligus mengurus visa kite di sane. Mengenai ongkos ditanggung
  sepenuhnye oleh pemerintah Kerajaan Belande

Mak Joyah       : Ah engkau yang benar saja cakap tuh Ramli.

Ramli               : Iye Mak..Ramli tak bohong. Kalau Mak tak percaye..Mak bacelah suratnya ini.

Mak Joyah segera membaca surat yang ada di tangan Ramli. Matanya berkaca-kaca, seakan tak percaya. Mak Joyah langsung bersujud sebagai tanda syukurnya

Mak Joyah       : Subhanallah..Alhamdulilah..engkau maha tahu ya Allah... Ramli, engkau
  cepatlah kumpulkan anak-anak sanggar ni. Kasih tau mereka bahwa kite dapat
  undangan tampil di Belande.

Ramli               : Ye Mak. Sore ini juga Ramli akan kumpulkan mereka...

Cut To

43 - EXT - Bandara RAH - Pagi Hari
Cast : Rombongan Sanggar Joged Dangkong

Rombongan sanggar joged dangkong Mak Joyah hendak berangkat ke Jakarta, menuju kedutaan Belanda. Mereka diantar oleh keluarganya masing-masing.

Mak Piah         : Ramli nanti kalau jumpe dengan Nadine di Belande tolong sampaikan salam
  Mak ye...

Ramli               : Ye Mak. Nanti Ramli sampaikan. Tapi Nadine itukan orang Belande Mak. Mak
  katenye benci same orang Belande, kok kirim-kirim salam segale...

Mak Piah         : Ah engkau nih. Itukan dulu. Mak kan tak tau die tuh ternyata orang Melayu.
  Bangse kite juge. Malahan kalau die mau, Mak mau menjadikan die menantu...

The End.......